Van de sloppenwijken in de Braziliaanse stad Recife tot de internationale jazztop. Met een onverzadigbare muzikale honger heeft Amaro Freitas zich ontwikkeld tot de pianist die hij vandaag de dag is. Het vooraanstaande tijdschrift Downbeat schreef over hem: 'een benadering op de toetsen die zo uniek is dat het duizelt'. Met zijn derde album Sankofa uit 2021 kende de pianist zijn definitieve internationale doorbraak. Het album is een spirituele zoektocht naar vergeten verhalen, eeuwenoude filosofieën en invloedrijke figuren uit het Afrikaans-Braziliaanse verleden.
Muzikaal vertaalde dit zich in een enorme veelzijdig album waarin Braziliaanse invloeden, Amerikaanse jazz, minimalistische patronen en opzwepende grooves elkaar afwisselen. Hij laat een nieuw geluid horen in de Braziliaanse jazz door Afro-Braziliaanse stijlen als maracatu, frevo en baião te integreren en om te vormen tot avontuurlijke, vernieuwende muziek waarbij hij de piano bij voorkeur benadert als een groots percussie-instrument. Downbeat: 'Freita's unieke pianospel...het dekt niet helemaal de lading om het een mix van Abdullah Ibrahim, Thelonious Monk en Chick Corea te noemen, maar komt wel in de buurt.'
'A melting pot that just keeps on giving' BBC Music Magazine
'This is a magnificent album which teems with unforgettable ideas and ear-catching sonorities' Jazzwise
'Samba of bossanova hoor je niet terug, hij is wel beïnvloed door Braziliaanse stijlen als frevo en maracatu. En door Hermeto Pascoal.' Jazzism
Amaro Freitas piano, Jean Elton bas, Hugo Medeiros drums