Tijdens de cursus The Story of Jazz maken deelnemers kennis met zowel het verleden als het heden van de jazz en de historische verbindingen daartussen. Van het ontstaan in New Orleans tot grensverleggende muzikanten als Thelonious Monk, Duke Ellington en Miles Davis en van jazzrock tot de nieuwe Europese jazzscene. Het wordt allemaal besproken tijdens deze vierdelige crusus die wordt gegeven in de Bibliotheek LocHal. Uitzondering: de eerste cursusavond is in Paradox! Bij de cursus zijn 4 concerten in Paradox inbegrepen.
Deze cursus van vier lessen gaat over de veelzijdigheid van jazzmuziek. Tijdens de eerste cursus wordt gekeken hoe jazz is ontstaan en hoe de muziek kon uitgroeien tot de popmuziek van de jaren twintig en dertig. Tijdens de tweede cursus zien we hoe jazz door de opkomst van de bebop veranderde van popmuziek in kunstmuziek en hoe in de jaren vijftig diverse belangrijke nieuwe stijlen ontstonden. In het derde deel van de cursus wordt aandacht besteed aan de periode 1960 tot 2000 met onder meer aandacht voor de jazzrock. Tijdens de afsluitende cursus kijken we naar het hedendaagse jazzlandschap waarin globalisatie een belangrijke rol speelt.
De cursusdata zijn:
maandagen: 9, 16, 23 & 30 september 2024
Bij de cursusprijs zijn tevens een viertal concerten in Paradox inbegrepen:
vr 13 sept - Anton Goudsmit Ton Petit+
vr 27 sept - Harmen Fraanje & Arve Henriksen
wo 02 okt - Loek van den Berg Quintet
vr 11 okt - Guy Salamon Paradox Residency Concert
Lestijd: 19.30-21.30 uur
Locatie: Muziekpodium Paradox, (resterende cursusavonden in StemmingMakerij Bibliotheek LocHal)
Totale prijs: € 75,- (inclusief 4 cursussen & 4 concerten!)
Instapniveau: Concertbezoekers en jazzliefhebbers, die verdieping willen
Docent: Koen Graat
Koen Graat is programmeur bij jazzpodium Paradox in Tilburg. Daarnaast geeft hij les in Jazz History & Research aan de Academy of Music and Performing Arts, het voormalige conservatorium in Tilburg. Als programmeur is hij ook betrokken bij de festivals November Music en Jazz in Duketown. Met regelmaat schrijft hij achtergrondartikelen voor het tijdschrift Jazzism.