Charles Mingus geldt als één van de grote componisten uit de jazz. Oude stijlen als swing, blues en gospel combineerde hij moeiteloos met moderne jazz, Mexicaanse folk of hedendaags klassieke muziek waarbij hij uiteindelijk een eenduidige Mingus-sound wist te realiseren. Voor bassist en componist Eric van der Westen is de Amerikaan een grote inspiratiebron. In 1999 bracht hij met zijn groep Quadrant Extended het albumMe, Myself and I: Looking at the music of Charles Mingus uit. Deze avond presenteert Van der Westen met zijn band Private Time Machine opnieuw een eigen(zinnige) kijk op de muziek van Mingus waarbij het vizier vooral gericht is op de sociaal historische achtergrond van de Amerikaan. Dat alles vertaald naar het heden in een combinatie van invloeden uit de jazz en hiphop.
Mingus was niet alleen een groot muzikaal vernieuwer, maar ook een vlijmscherpe commentator wat betreft het sociale en politieke klimaat in de Verenigde staten van met name de jaren vijftig en zestig. Befaamd is zijn compositie Fables of Faubus, een aanklacht tegen de racistische gouverneur Orval Faubus. Maar hoe verhouden we ons zoveel jaar later ten opzichte van de zaken die Mingus aan de kaak stelde? Met het idioom van de jazz en de ritmiek van de hiphop heeft Van der Westen op het nieuwe album Us-Min(G) - Us de muziek en ideeën van Mingus naar het heden getrokken. Nummers als Better Get Hit In Your Soul, Goodbye Porkpie Hat en Haitian Fight Song zijn te horen in een nieuwe, veelal groovende uitvoering.
Guido Nijs (saxofoon), Koen Smits (trompet), Efe Erdem (trombone), Aron Raams (gitaar), Martin Fondse (toetsen), Jeroen van Vliet (toetsen), Eric van de Westen (bas), Pascal Vermeer (drums), Ruben van der Velde (drums) & Jimmy Rage (MC/poetry)